Uppdatering om greener

Vi från banpersonalen vill ge er en uppdatering om greenernas status nu när vi kommit en bit in på säsongen efter en tuff vinter. Vi får många frågor om varför det ser ut som det gör med de skador vi har och vad som görs för att komma tillrätta med dem.

Precis som många andra golfklubbar har vi haft utmanande förhållanden med långa perioder av kyla, snö, is och stående vatten. Tyvärr har detta påverkat flera av våra greener, och återhämtningen har inte gått så snabbt som vi hoppats. En stor anledning är den kalla och torra våren, där vi länge hade frostnätter och låga marktemperaturer. Det är egentligen först under de senaste veckorna som vi fått varmare nätter och bättre förutsättningar för tillväxt.

För oss som arbetar med banan varje dag är det naturligtvis frustrerande att se greener i ett skick som inte motsvarar våra högt ställda ambitioner. Vi vill försäkra er om att vi arbetar med greenerna varje dag för att ge dem bästa möjliga förutsättningar att återhämta sig.

Under våren har vi hjälpsått samtliga greener, men på grund av den långvariga kylan har gräset haft svårt att etablera sig och utvecklas i önskad takt. Nu när både värme och regn äntligen ser ut att vara på väg börjar vi dock se flera positiva tecken. På många greener återhämtar sig gräset successivt, och vecka för vecka ser vi förbättringar. Vissa områden kommer att behöva längre tid än andra, men utvecklingen går åt rätt håll.

Samtidigt innebär återetableringen vissa utmaningar för spelbarheten. På flera greener finns skador som börjat läka ihop som påverkar spelbarhet negativt men även olika gräsarter som växer i olika takt, vilket påverkar jämnheten och bollrullen. För att förbättra spelytorna har vi nyligen dressat greenerna som kommer göras kontinuerligt under hela säsongen. Under kommande skötselvecka kommer vi att genomföra flera viktiga åtgärder, bland annat luftning, ytterligare dressning och fortsatt hjälpsådd på de ytor där gräset inte lyckats etablera sig.

Vi vill också be om er hjälp. Genom att respektera avspärrningar, laga nedslagsmärken och lägga tillbaka uppslagen torv bidrar ni direkt till banans återhämtning. Tyvärr har vi sett att både lagning av nedslagsmärken och återläggning av torv har försämrats jämfört med tidigare år. Varje olagat nedslagsmärke kan ta flera veckor att läka och påverkar spelupplevelsen för många fler än den som orsakade det. Om vi alla hjälps åt att ta hand om banan kommer den att återhämta sig snabbare och ge en bättre spelupplevelse för alla.

Vi fortsätter att göra allt vi kan för att leverera en bana som både medlemmar och gäster kan uppskatta. Med fortsatt värme, regn och lite tålamod är vi övertygade om att banan kommer att fortsätta utvecklas positivt under de kommande veckorna.

Lägg som sagt på minnet att nästa vecka ( 8 – 12 juni ) är planerad skötselvecka av greener. Vi kommer släppa spärrade tider vartefter vi börjar bli klara. Det handlar främst om tider under onsdagen och torsdagen om arbetet flyter på som önskat.

I denna film kan ni se bankonsulenten Stefan prata om årets vinterskador runt om i landet.

https://drive.google.com/file/d/1mhks2fJFc1QGM8tZthStKpXId1WKKVNn/view?usp=sharing

Vi ses på banan!

// Banpersonalen

Golfveckan v.29

Nu finns alla tävlingar inför Golfveckan upplagda i Mingolf Tävling! ⛳️

Det går redan nu bra att anmäla sig till tävlingarna, så säkra din plats i tid!

Vi ser fram emot en fantastisk golfvecka med många roliga tävlingar och härlig gemenskap på banan.

Välkommen med din anmälan!

Greenfeekontroller

Denna vecka kommer vi att genomföra kontroller av greenfee samt ankomstmarkeringar. Detta gör vi för att säkerställa att samtliga spelare är korrekt registrerade och har erlagt rätt avgift inför spel. Kontrollerna är också en viktig del i arbetet med att skapa rättvisa förutsättningar för alla medlemmar och gäster samt för att upprätthålla god ordning i bokningssystemet.

Vi ber därför alla spelare att säkerställa att ankomstregistrering är genomförd innan start samt att kunna uppvisa giltigt kvitto eller bokningsbekräftelse vid förfrågan. Tack för er förståelse och ert samarbete!

 

/Styrelsen

Viktigt om ”Säker Golf”

Vad är en riskzon?

Många tror att det räcker att ens eget hål är ledigt för att slå, så är det inte. Riskzonen omfattar hela det område där din boll kan hamna – till exempel fairway på ett mötande hål, ett närliggande tee eller områden där banpersonal arbetar.

Därför vill vi påminna alla om att:

  • Alltid söka kontakt och invänta ett tydligt klartecken om banarbetare/spelare finns i närheten.
  • Visa samma hänsyn även mellan spelare – försäkra dig alltid om att ingen befinner sig i riskzonen innan du slår.

En oroande tendens

Även om klubben inte haft några allvarliga tillbud på länge, ser vi en förändring i attityden på banan. Riskbenägenheten verkar ha ökat – både bland erfarna golfare och bland nya medlemmar som ibland saknar gedigen nybörjarutbildning via grönt kort. Det handlar inte bara om säkerhet, utan också om golfvett, som att lägga tillbaka torv och kratta bunkrar.

👉 Läs mer om säker golf på golf.se/sakergolf

 

/ Johan Nåhdin, Banchef